Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, January 5, 2015

WRATHFUL MALAYSIAN GOD?

Salam~
Annyeong~

Tajuk yang lebih kurang macam berita yang dibaca beberapa minit lepas.
Make sure to read that article first.
Aku pun terasa macam nak share opinion.
I am agreed with part of his opinion.
For example, people tend to blame the victims and for this case the state for making the God angry.
Me included.
Yeap, orang cakap sebab Kelantan banyak maksiat itu ini, dadah lah apa lah.
Padahal sebenarnye di mana2 pon ada.
Cumanya bila dah berlaku macam ni, maka muncul lah kes2 yang jarang disebut.
Contohnya. bila AirAsia crashed.
Muncul lah dua tiga lagi kes pasal enjin mati tiba2 lah, turn back lah yang mengaitkan AirAsia.
Sebenarnya pernah berlaku je kes2 macam ni kat airline lain.
Cuma bila satu cerita besar berlaku kat AirAsia, semua cerita yang tak bagus tentang that airline muncul.

Fokus terbesar diberikan kepada yang mengalami masalah yang besar itu.
Bukan salah mereka untuk mereka menjadi mangsa.
Betullah segala musibah itu ujian Allah.
Aku yakin, ada reason sebalik apa yang berlaku.
Tapi janganlah bila dah jadi sesuatu yang tak baik macam ni kita terus menerus salahkan mereka.
Bukan semua. 
Masih ramai lagi insan yang baik dan bersimpati, yang menolong mangsa2.
Tapi ini untuk segelintir yang menyalahkan mangsa2.

Masa aku menaip ni pun aku terfikir.
Apa yang aku buat?
Aku tolong ke?
Atau aku hanya menjadi penonton di balik skrin dan papan kekunci.
Yang hanya pandai menaip, menulis komen.
Itu aku sendiri je boleh jawab.

Pengajaran untuk apa yang dah berlaku ni bukan sahaja kita kena muhasabah diri, tingkatkan ibadat sahaja.
Kita kena jugak berfikir dan bertindak untuk mengelakkan perkara macam ni jadi lagi.
Stop blaming innocent people yang terlibat.
Stop blaming each other instead work together to make things better.
Politik.
*angkat tangan
Aku surrender hal2 politik.
Aku tak pandai menganalisis, semua ada pendapat masing2.
Aku pangkah kau, kau pangkah aku.
Babai! 

No comments:

Post a Comment