Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, May 26, 2010

CINTA~

27 May 2010, 12:12 am.........

Untok debut nie aku nak citer pasal bende yang paling aku suke. CINTA a.k.a.Love. rasenye bukan aku sorang yang suke bende nie. Sumer orang pon suke. Tak kesah lah minah/mamat jiwang ataupon orang yang cool abes, still suke bende nie. Boleh ke bende nie dikategorikan dalam ‘bende’. Aku pon tak pasti sebenanye.Tapi yang aku sangat2 pasti, CINTA boleh buat orang mabok, tak sedar diri, mamai dan yang seantero dengannye.


Atas muke bumi nie memang tak boleh lari daripada hal2 yang berkaitan ngan CINTA. Toksah cakap bumi, Malaysia nie pon da cukop. Tengok jek la drama2 yang orang Malaysia kita nie buat, memang tak sah kalau tak sebot pasal CINTA. Dengan novel2 CINTA yang bergelen-gelen kat pasaran, nampak sangat orang kita nie penyayang. Love is in the air sokmo. Tapi jangan pandang remeh, boleh buat duet wooo... Penah la jugak dulu aku teringin jadik penulis novel CINTA yang terkemuka umpama Aisya Sofea or Damya Hanna, tapi last2 aku sedar aku bukan dalam genre tu. Nasib Baik, kalau tak, buat malu jek.

Cakap pasal movie CINTA nie, ari nie aku ade la nonton satu movie english. Tapi no jiwang2 la, kesah CINTA yang thriller. Tajok dier The Brave One. First time aku tengok citer nie, mengalir la gak air mata. Citer dier pasal sorang minah nie yang boipren a.k.a. husband to be dier kene blasah ngan geng samseng n dier berade kat tmpat kejadian waktu tu. Kirenye dier tengok la boipren dier kene belasah. Pastu dier cedere parah but her boipren tak dapat diselamatkan. Start ari tu, dier trauma abes sampai dier tak bley tido n jadik laen macam someone else yang completely different daripada dier yang sebelum nie. Dier jadik mystery killer yang bunoh orang2 jahat. Aku nak cakap, camni la kekuatan CINTA yang mampu buat orang berubah walaupon pasangan dier dah tak de.


Korang penah berCINTA??Bukan BENCINTA cam lagu Faizal Tahir tu. Aku rase semua orang penah rase kot. Tak kesah la, CINTA ibu bapa ke, kawan ke, kekasih ke, yang penting pernah lah. Tapi bab CINTA yang aku ngah ngomen2 nie mostly CINTA antara kaum adam dan hawa la. Sekarang agak susah la nak carik orang yang betol2 innocent yang tak tahu anything pasal CINTA yang satu nie. Budak kecik umo 4 tahun pon da pandai berpakwe bermakwe dah. Memang dasat betollah penangan CINTA nie. Kalau CINTA time kecik2 camni orang panggil ‘puppy love’. Tapi dik, adik da boleh ke masok kategori nie??cam kecik sangat jek. Tu yang umo 4 tahun, kalau da umo 14 tahun macam mane pulak pikirannye???24 tahun pulak???Lu piker la sindri, bak kate Nabil.

Satu soalan yang orang suke tanye pasal CINTA nie. “Apa itu CINTA?”. Dalam lagu Amy Mastura: “Bila ditanya tentang cinta, macam2 lah jawapannya”. Memang betol sangat lah tu. Macam2 jawapan kluar. Cinta lahir dari hati tanpa kita sedar, Cinta tak mampu diungkap dengan kata2, antara jawapan2 yang famous bile korang tanye kat membe2 korang. Setiap orang ade perception sendiri pasal CINTA. Aku pon ade definisi sendiri pasal bende ni, tapi shhhhh secret~.... aku simpan sampai aku jumpe orang yang sepatutnye aku britahu nanti. Barulah spesel.

Tapi.......penah dengar tak?

CINTA pada bunga, bunga akan layu,

CINTA pada kumbang, kumbang akan lari,

CINTA pada manusia, manusia akan mati,

CINTA pada ALLAH, kekal abadi..........

Memang, hanya CINTA kita pada yang MAHA PENCIPTA saje yang mampu kekal. Tak salah CINTA pada makhluk, cumenya jangan sampai melebih-lebih sampai kita lupe untok meluangkan rase CINTA kita kepada yang ESA. InsyaAllah, moga2 kita sentiasa mengingatiNya. BERCINTALAH!!!...=)

No comments:

Post a Comment