Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, May 28, 2010

TUAH DAN KEBETULAN

28 May 2010, 12:56 a.m.....

TUAH atau ade jugak orang cakap naseb baek. Pernah la aku terpikir, btol ke kat dunia nie orang yang sangat2 n sentiase berTUAH. Ataupon KEBETULAN jek semua bende yang terjadik kat dier tu baik2 belake. Kadang2 jeles tengok orang2 yang macam nie. Dah la menawan, pandai, kaya pastu semua bende yang dier buat menjadik plak tu. Tak pernah langsung ade bende slack jadik kat dier. Kalau ade pon mesti cam cepat2 tercover balik semule. Bley kate semua bende perfect kat sekeliling dier. Pas tulis bende nie,aku terpikir balik semule, ade wujud ke semua kejadah yang aku tulis nie??



Bile cakap pasal kebetulan nie, ade la tadi aku tengok satu movie, Blonde and Blonder. Memang ngarut gak la. Tapi untok ilang bosan aku layan jek la. Citer dier pasal dua orang pompuan yang innocent, erm...ke kurang bijak. Mane2 lah. Dokrang dah termistaken as dua orang pembunuh kejam, dan banyak lah KEBETULAN yang menyelamatkan dokrang dalam situasi tu. Tapi aku rase citer nie bley tengok skali jek, sebab second time aku tengok da cam tak bes sangat dah.


Sebenarnye, aku rase la, tak ade orang yang lahir kat muke bumi nie berTUAH sepanjang masa. N tak ade yang lahir tak berTUAH sepanjang mase. Tuhan itu MAHA ADIL. Semua manusiapon akan diberi ujian, tak kesah la besar ke kecik, dalam cara paling mudah or susah. Orang cakap, bila hidop dalam kesenangan tu pon satu ujian. Sebab itu walaupon contohnye kita hidop susah kita kire berTUAH jugak. Sebab kaya or miskin sama jek, dua2 pon ujian dari Allah. Pastu, bile pulak kiter akan dikire tak berTUAH??Rasenye, tak berTUAH tu pon boleh dikelaskan sebagai KEBETULAN. Tapi bab yang nie kiter kene piker banyak2 semule knape Tuhan tarik keberTUAHan kiter tu. Kiter kene ingat setiap bende yang terjadi ade reason dier, bukan simply bende tu terjadi tanpa sebab yang muhasabah. Sama2 lah kiter renungkan.



Ini ialah pendapat n pandangan aku pasal tuah. Semua orangpon ade pendapat masing2. Cikgu aku penah cakap tak ade satu pendapat pon yang kiter boleh cakap salah. Walaupon kiter pikir yang orang tu punya pendapat memang out habes, still kiter kene trime at least 1% pon tak pe. Sebabnye semua manusia ade akal masing2 yang kadang2 tar terjangkau oleh orang lain. Unik la tu.

Papepon, hakikatnyer kite kene bersyukor dengan ape yang kiter ade. Kalau kiter rase kiter terlebey dalam satu part, kiter tolong la orang2 yang kurang dalam part tu. N then, biler ade part yang kiter kurang, kiter mintak lah tolong orang pulak. Bak kate orang putih, Give N Take lah. Seronok amalkan bende nie sebenarnyer, dapat ramaikan kawan, dapat pengalaman n macam2 lagi. Yang penting semua orangpon hepi. So, anggaplah diri anda SENTIASA BERTUAH!!..=)

No comments:

Post a Comment