Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday, September 11, 2014

CHOCOLATE CAKE PERTAMAKU YANG SIMPLE..(DAN TAK CANTIK)

(Entri lama yang baru dipublish)

Salam~
Annyeong~

Agak lama nampaknya aku menyepi.
Tak tahu nak update pasal apa sebab my life kind of boring lately.
Disebabkan keboringan tersebut lah aku telah mem-bake kek coklat.
Maaflah tatabahasa yang tak senonoh aku pakai.
Aku bukan nak rosakkan bahasa ke ape tau.

Simple je resepi yang aku guna.
Yelah aku memang amatur yang tersangat lah amaturnya.
The ingredients are as follow:

The cake:
Tepung gandum 2 cups
Serbuk koko 3/4 cups
Butter 250gm
Gula 3/4 cups
Susu coklat 2 cups
Telur 4 biji

The topping:
Susu pekat manis 2 spoons
Serbuk koko 2 spoons
Butter sikit 1/2 spoons
Air secukup rasa

Mari membuat kek~
The cake:
1. Campur susu coklat dengan serbuk koko. Kacau hingga sebati kemudian ketepikan.
2. Pukul butter sampai agak2 macam gebu? Then tambah gula.
(Aku pakai gula biasa je, kalau pakai gula halus pon boleh, gula perang pon boleh)
3. Tambah telur satu persatu. Sambung mixing. (Terbayang buku ujang, ada ke masuk telur sekali ngan kulit, memang tak patut)
4.Masukkan campuran koko sikit2 selang seli dengan tepung yang dah diayak. Sambil mix.
5. Panaskan kukus. Dah panas, masukkan adunan dalam loyang dan kukus for about 45 minutes.

Mari membuat topping~
1. Guna teknik double boiler. (Rebus air dalam periuk besar, bila air dah boil masukkan periuk kecik dalam periuk besar tu. Proses membuat topping berlaku dalam periuk kecik)
2. Panaskan butter sampai cair.
3. Masukkan serbuk koko dan susu pekat manis.
4. Kacau sehingga sebati.
5. Masukkan air secukupnya supaya topping tak terlampau pekat tapi make sure jangan cair sangat.

Finally~
Bila kek dah sejuk, tuang je topping atas kek tu.
Kalau nak hias nak tabur ke ikot kreativiti memasing.
-TammaT-

Aku saja je citer detail ober2.
Masa aku follow resepi yang tak detail pon aku okay je.
Sebab master of the chef is always beside me.
My mom!
Masa first try nak buat topping aku masak direct on the stove.
Memang hangit tak hengat.
Walaupun the looks not so hmmmm appetizing.
The taste is quite satisfying.

No comments:

Post a Comment