Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, September 12, 2014

INTERNET MOBILE: HOTLINK OR CELCOM

Salam~
Annyeong~

Aku ni pengguna tegar mobile internet.
Reason: I need to staty online bila takde keje.
Lagipon internet sekarang memang penting.
Apa guna beli henpon 3G ke 4G tak subscribe internet kan?
Plus sekarang orang lebih prefer Whatsapp compared to normal sms.
Lagi banyak boleh nyembang.

Tapi untuk pilih which line yang provide better internet mobile?
Aku biasanya guna Celcom punya line untuk internet.
Tapi disebabkan aku cuma bukak data bila kat lua so aku decide beli yang social pack je.

Social pack = RM10 for 150MB.
Guna lah sampai bila2 as long as that 150MB tu tak habes.
Mula2 dulu aku rase okay je bila pakai ni.
Tapi masuk hari ni, dah empat lima kali jugak  Celcom telan duit aku.
Before this they will send one SMS untuk alertkan pengguna.
Bila dah guna 70% and 100%.
So that nanti takde lah kita kena charge untuk bayar-bila-guna punya charge.
Yang bayar-bila-guna ni 10sen untuk 10kB.
Aku pernah dua kali tak dapat SMS 100% used.
Tiba2 je ada SMS aku dah guna more than RM10 untuk perkhidmatan bayar-bila-guna.
RM10 tu boleh beli lagi satu social pack.
Rugi sangat rasanye.
Dua kali, so RM20.
Yang lain2 tu rasanya dua kali, dia hantar SMS kata I used RM3 or more for their charge-per-use data.
Rasa tertipu sebab dah buat aduan dah.
Buat aduan, pastu dia amek report, pastu jadi balik, buat aduan balik, jadi balik.
Huh! At first I thought dokrang akan pay me back sebab salah dokrang tak alertkan pengguna.
Tapi maybe sebab aku dah guna, aku rasa takpelah.
Tapi bila jadi balik ni menyirap jugak.
Saja je nak makan duit orang banyak2.

So today aku transfer Simcard Hotlink dalam smartphone aku.
Aku beli data plan RM20 for 350MB for one month.
Whatsapp dan yang lebih kurang apps camtu dia free.
Kiranya tak makan lah kuota tu katenye.
So nak try lah dulu.
Kalau better aku akan guna Hotlink data plan je lah.

Aku sayang no Celcom tu sebab dia upax.
Tak payah risau tamat tarikh.

Jadi sekarang tengok macam mana line data Hotlink.
Kita try compare then decide.


No comments:

Post a Comment