Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, February 14, 2011

SHORT SIGHTEDNESS....

Salam.......

Terdetik plak nak citer pasal rabun jauh ari ni.
Siyes wo~
Payah bile dah ade penyakit rabun ni.
(Alhamdulillah rabun jek, kalau nikmat mate ni ditarik balik macam mane?)
Aku sebenarnye terpikir ni sebab.....
Kalau rabun, aku memerlukan ingatan yang lebey kuat,
Kenapa?
Peristiwa ini melibatkan situasi seperti:
Lepas sembahyang, lepas mandi, baru bangun tido etc etc
Yang seumpama dengannya.
Kalau takde ingatan yang kuat sket.
Nanti punye la payah nak carik spek tu dok kat mane.
Especially sape yang suke bubuh merata.
(Aku la tu..=p)
Sebab mende macam ni.
Pagi2 jek dah tension.
Huhu......

Mari kita menyelami permasalahan mata ini.
Ape penyebab rabun jauh?
1. Inherited from parents.
(Sape yang parents dier ade rabun jauh, most likely dier akan dapat jugak.
Aku bace, dier kate 2/3 la chances dier)

2. Baby yang lahir tak cukup bulan and underweight.
(Medical reasons kot, aku kurang pasti)

3. Sape yang banyak membaca ngan suke buat close-up works.
(Kalau pakai komputer slalu ke , rajin study ke.....
The reasons behind this are not fully understood)

4. Membaca or buat keje in dim light.
(Boleh buat otot2 mate stress, pastu develop rabun jauh)

Orang Asia punye chances untuk ade rabun jauh.
Dikatakan ialah 8 daripada 10 orang.
So amat bersyukurlah jika anda 2 daripada 10 tu.
Bile dipikir-pikir.
Sayang rasenye bile tak jage mate dari dulu2.
Tapi "sesal dahulu pendapatan" kan.
(^_^)
Maka kawan2....
Marilah kita jaga anugerah mata ni ngan sebaiknye.

Ciao!


(Lagi dan lagi...taken from En G)

No comments:

Post a Comment