Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, July 4, 2011

TAKTIK PENIPU YANG NAK DUIT ORANG JE TAU, KEJE MALAS....

Assalamualaikum......

Currently listening to "tired of waiting" from 2PM.
Sangat syiok.
Hehe..
(^_^)
Okeh.
Lari tajuk kan.
Hoho.
Dengan sekelip mate je mood nak emo2 berubah ceria dengar 2PM.

Baiklah.
Mari aku menceritakan mengenai tajuk entri yang panjang ari ni.
Tajuk ni tercetus dalam pale otak bile terpandang orang mintak sedekah ari ni.
Hurm....
Aku bukan lah anti orang mintak sedekah.
Kadang2 aku rase mereka patut carik keje yang lagi bagus.
Urm...berbanding ngan "keje" yang mereka2 buat sekarang lah.
However, kadang2 aku akan rase gak kesian kat mereka2.
Mungkin mereka ni digunakan oleh sindiket2.
Mungkin juga mereka tak de idea nak keje ape.
Ataupun, itu je yang mampu mereka buat.
At least mereka ni tak menipu.
Terang2 je mintak duit.
Takde selindung2, tipu2 punye care.

Sekarang cerita pon bermule.
Ade dua situasi yang pernah aku alami.
Penipu yang mintak duit orang.
Dokrang ni bese attack orang2 yang jalan sorang2 or muka innocent cam aku.
(Hakikat kan, hehe)

Situasi 1.
Berlaku time aku kecik2 lagi2.
Darah kanak2 lagi banyak dari darah remaje.
Time abes form5 kot, ke time kat PASUM.
Aku tak ingat sangat.
Masa balik dari Megamall Kuantan.
Ada sorang pakcik approach aku.
Pakcik : "Nak, tahu tak stesen minyak paling dekat kat sini?"
Aku : "Oh, ade stesen Shell kat bla3"
Pakcik : "Kereta pakcik abes minyak, pakcik ni dari Rompin, Bank Muamalat paling dekat kat sini kat mane ye?"
Aku : "Tak tahu la pakcik"
Pakcik : "Macam mane ni yek, pakcik takde duit sekarang, dalam bank muamalat tu je ade duit, pakcik pinjam duit anak dulu boleh? 10 ringgit ke, 5 pon takpe, asal boleh isi minyak"
Aku sangat naif kot.
Tanya dier sikit sangat.
Akhirnya, disebabkan jam pon dah pukul 6 petang.
Emak pulak dah call suh balik cepat.
Aku hulur 5 ringgit.
Hish, tah ape2 aku.
Aku tau dier tipu, tapi aku kasik jugak.


Situasi 2.
Tahun ni.
Aku dah berdarah remaje banyak sikit dari darah dewase campur kanak2.
(Perasan ke? Tak kesah lah huhu)
Kali ni ade sorang akak approach aku.
Waktu ni, aku baru sampai kat Stesen Pekeliling dari Kuantan.
Tengah tunggu kakcik ngan bangcik.
Akak: "Dik, tahu tak kalau tiket bas hilang kene baya tak?"
Aku: "A ah, kene baya lah kalau still nak naik bas tu, tapi takde la full price kot"
(Aku tak tahu lagi niat di sebalik itu)
Akak: "Akak punye tiket tetinggal kat pejabat tadi, pastu bile balik pejabat dah takde dah tiket tu. Duit pulak akak tak bawak sebab ingat boleh sampai rumah teros"
Aku: (Dengar je camtu, tros aku alert) "Ow....."
Akak: "Boleh tak akak pinjam duit, 10 ringgit"
Aku: "Sorry lah kak, saya pon baru sampai sini, tak bawak duit banyak."
Akak: "Kalau takde 10, 3 ringgit pon takpe"
Aku: "Siyes ni kak, saya memang tak cukup nak bagi pinjam"
Akak: "Ow, kalau camtu takpelah, terima kasih ye"
Sbenanye, aku mungkin akan tolong dier.
Kalau dier mintak kat orang lain jugak.
Tapi masalahnye, from afar, aku tengok dier.
Dier pandang kiri kanan.
Dier memang carik orang yang dok sorang2.
Yang muke cam blur2.

Actually.
Ayat2 di atas bukan seperti yang sebenar.
Plus, penerangan dokrang panjang lagi sbenanye.
(Aku maleh nak taip banyak2)
Kalau dier bagi alasan sikit2 memang nampak cam real.
Tapi bile dah meleret2.
Makin terserlah penipuan dier.

Entah lah.
Kalau dokrang betul, aku lah yang salah.
(Okay, ayat dah makin tak betul sebab mate kate nak tido)
Papepon.
Kat luar tu macam2 orang kita boleh jumpe.
Don't judge a book by its cover.
Take care~
Oyasumi~
(~_~)/~

Ending the entri with Hands Up 2PM part Taec baby hihi.


No comments:

Post a Comment