Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday, January 15, 2011

PARANASAL SINUSES....

(Ihsan Mr G lagi, lagi dan lagi)

Salam.....

Apa kehenye aku tulih tajuk camni?
Hohohoho....
Harini rase cam nak merapu pasal mende yang aku belajar.
Paranasal sinuses, in short PNS.
Ari ni study pasal PNS.
Takut woooo mau assesment.
(Takut ke? tak2, neves jek)
Kemungkinan untuk buat assessment pasal PNS agak tinggi.
Aku plak cam tak expert sangat ngan part ni.
Pape la yang ade skull ke, facial ke.
Siyes cam rase nak study sampai terer giler.
Tapi apakan daya.
Banyak giler setan n napsu yang kuat2.
Hoho....

Dulu, aku blaja patient care.
Kalau cakap ngan orang bukan dalam field kite.
Jangan gune word yang susah2.
Gune la words yang sumer orang paham.
Tapi aku rase.
Bialah aku melalut pape pon kat sini.
Kalau yang tak paham pon cume 2 3 4 5 orang.
(Tak ramai pon yang bace kan hehehe)

Kite ade 3, ops 4 sinuses.
Ethmoid, Maxillary, Frontal n Sphenoid sinus.
Xray untuk PNS plak.
Ade 3 views.
Lateral, PA(caldwell), ngan Waters.
(Aku menaip sambil tengok notes, huhu)
Nak citer sebijik sebuntat cam notes ni aku tak rajin.
Basically, sumer ade care sendiri.
Yang jap lagi aku akan bace n fahamkan.
(Maksud aku bile aku rajin nak study..=p)
Kenape kene position camtu?
Camne nak bagi patient comfortable?
Dan macam2 lagi.

Okay, skarang nak pi solat dulu.
And buat other stuffs yang dirasakan penting.
Ciao~~

(^_^)/

No comments:

Post a Comment